هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

امروزه با افزایش تقاضای محصولات کشاورزی و کاهش ذخایر آبی، حرکت به سمت روش های مدرن کشاورزی امری مهم محسوب می شود. در این وبلاگ، روش های نوین کشاورزی در ایران و جهان را به شما آموزش می دهیم.

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

بر طبق منشور بین المللی تولید محصولات ارگانیک، کشاورزانی که می خواهند محصول ارگانیک تولید کنند باید به اصول چهارگانه زیر پایبند باشند:

اصل سلامت: باید به گونه ای عمل کنند که سلامتی بشر، جانوران، گیاهان، خاک و در مجموع سلامت کره زمین به صورت یکپارچه حفظ شود.
اصل مراقبت: باید مراقب باشند تا تامین نیازهای غذایی نسل حاضر، به قیمت خطر آفرینی برای محیط زیست و نسل های آینده تمام نشود. به زبانی دیگر، آینده کره زمین را فدای نسل امروز نکنند.
اصل انصاف و عدالت: باید در تولید محصولات ارگانیک همواره جانب انصاف و عدالت را نگاه داشته و تنها به منافع شخصی خود نیندیشند، بلکه باید در نظر داشته باشند که محصول تولیدی آن ها تامین کننده منافع تمامی دست اندرکاران و مرتبطین با امر تولید، اعم از مصرف کنندگان و توزیع کنندگان بوده و در راستای افزایش امنیت غذایی و کاهش فقر تلاش نمایند.
اصل اکولوژی: باید به گونه ای عمل کنند تا حیات طبیعی موجودات زنده در محیط کشاورزی و پیرامون آن حفظ گردد و به تعادل زندگی آفریده های بی شمار خداوندی کمک نمایند.

  • علیرضا هادوی

از گذشته تا کنون روش های مختلفی برای آبیاری زمین های کشاورزی وجود داشته است. بسیاری از این روش ها غیر استاندارد بوده و به همین دلیل باعث هدر رفت قسمت اعظمی از آب مصرفی می شده است. اما اکنون، به لطف پیشرفت تکنولوژی، خصوصا با پیشرفت علم پلیمر که تاثیر زیادی در تولید لوله های پلیمری مختلف داشته است، روش های بهینه ای وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید در این شرایط بحران آب به راحتی از پس آبیاری زمین کشاورزی خود برآیید. چرا که بسیاری از کشاورزان عزیز در مورد این که چه نوع سیستم آبیاری برای آن ها مناسب است، اطلاعات درستی ندارند و همین مسئله موجب هدر رفتن سرمایه آن ها می شود. از طرفی بسیاری از کسانی که قصد دارند تازه وارد این حرفه شوند سوالات زیادی در مورد روش های مختلف انجام این کار دارند چرا که بر میزان رشد گیاهان و کیفیتشان تاثیر مستقیمی دارد. در این مقاله به بررسی روش های مختلف سیستم آبیاری زمین کشاورزی خواهیم پرداخت.

 

انواع روش های آبیاری

 

  • علیرضا هادوی

آبیاری از قدیمی‌ترین فعالیت‌های بشری بوده که اصلی‌ترین هدف آن افزایش تولید محصولات کشاورزی است. در آبیاری رطوبت خاک باید در حدی حفظ شود که گیاه دچار کمبود آب نشود. باید توجه داشت که کمبود رطوبت در خاک همان قدر برای گیاه مشکل‌ساز است که رطوبت بیش اندازه خاک. بنابراین نباید در آبیاری زیاده‌روی کرد، زیرا باعث می‌شود گیاه از رطوبت بیش از اندازه آسیب ببیند و عملکرد محصول پایین بیاید. هدف آبیاری در بعضی موارد می‌تواند کنترل دمای هوا، رطوبت هوا و کاهش آفات و بیماری‌های گیاهی باشد.

 

  • علیرضا هادوی

‬کشاورزان ژاپنی از توان اعجاب‌انگیز هنر در کشاورزی و تلفیق آن با داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود بهره گرفته و با جذب گردشگران داخلی و خارجی، به توسعه پایدار و بهبود معیشت روستائیان کمک شایان نموده‌اند‭.

 

  • علیرضا هادوی