هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

امروزه با افزایش تقاضای محصولات کشاورزی و کاهش ذخایر آبی، حرکت به سمت روش های مدرن کشاورزی امری مهم محسوب می شود. در این وبلاگ، روش های نوین کشاورزی در ایران و جهان را به شما آموزش می دهیم.

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

امروزه کشاورزی نیز مانند بسیاری از مشاغل دستخوش تغییرات زیادی شده و در بسیاری از کشورهای جهان، کشاورزی گلخانه ای آهسته آهسته جای خود را به کشاورزی سنتی و یا کشاورزی در فضای باز داده است. در این مقاله می کوشیم به برخی مزایا و معایب این شیوه جدید کشاورزی بپردازیم. با ما همراه باشید.

  • علیرضا هادوی

در طول چندین سال ثابت شده است که کشاورزی ارگانیک، مقرون به صرفه‏تر و دوستانه‏تر با محیط زیست نسبت به کشاورزی مرسوم و سنتی است. در این مقاله ما می‏خواهیم برخی فواید بسیار مهم کشاورزی ارگانیک را بررسی کنیم.

  • علیرضا هادوی

در این میان مالچ‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها طبیعی هستند و از مواد معدنی ساخته می‌شوند و برخی دیگر نیز ساخته دست بشر هستند اما آنچه مهم است، نداشتن مسائل و مشکلات زیست‌محیطی است زیرا برخی از این مالچ‌ها زمانی که روی پوشش گیاهی یا سطح زمین پاشیده می‌شوند، رشد گیاهان و پوشش گیاهی منطقه را دچار مشکل می‌کنند. این در حالی است که یک مالچ خوب باید همراه با پوشش گیاهی ایجاد شود، زیرا در نهایت مالچ از بین می‌رود. هدف اصلی این است که مالچ از فرسایش خاک جلوگیری کند و در کنار آن پوشش گیاهی نیز حفظ شود. در ادامه، برای آشنایی بیشتر با انواع مالچ و ویژگی‌های آن با نازنین نمازی، کارشناس زمین‌شناسی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

  • علیرضا هادوی

آیا می‌دانستید که بوقلمون‌ بیش از ۳۵۰۰ پر دارد؟ یا این چطور که گاو چهار معده دارد و می‌تواند بو را از ۶ مایل دورتر (حدود ۹.۵ کیلومتری) تشخیص دهد؟ کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع ایالات متحده است که بیش از ۲۴ میلیون کارگر یا در حدود ۱۷درصد جمعیت نیروی کار این کشور در آن مشغول به کار هستند. در اینجا برخی دانستنی‌های سرگرم‌کننده در مورد کشاورزی و زراعت در آمریکا را با شما به اشتراک می‌گذاریم

  • علیرضا هادوی

 کارشناسان علوم مهندسی پلیمر، بکارگیری فیلم های پلیمری در بخش کشاورزی را به عنوان یک انقلاب سبز و زمینه ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات کشاورزی و گلخانه ای تعبیر می کنند.

  • علیرضا هادوی

بهترین ایده های کسب و کار کشاورزی در روستاها چه هستند؟ بهترین فرصت کسب و کار کشت در شهرهای بزرگ و شهرستان ها چیست؟ کدام یک از کسب و کارهای صنعت کشاورزی می توانند موفق باشند؟ در این متن به این سوال ها پاسخ داده می شود…

آیا می دانید کشاورزی یکی از پر سودترین کسب و کارهای جهان است؟ کشاورزی برای اجرا به هزینه کمی نیاز دارد، کسب و کار کشاورزی به نوبه خود، یک کار سودآور است. با افزایش بیکاری، جوانان زیادی از کشاورزی استقبال کرده اند، در صورتی که کشاورزی قبلا یک کار پیش پا افتاده به نظر می رسید.

  • علیرضا هادوی

در صنعت کشاورزی استفاده از ماشین آلات کشاورزی و ربات ها (مکانیزاسیون کشاورزی) مزایای فراوانی به نسبت استفاده از نیرویکار انسانی دارد. مزایای کشاورزی مکانیزه و استفاده ی حداکثری ماشین آلات کشاورزی شامل نیروی انسانی کم تر، کیفیتبالاتر عملیات و محصولات می باشد. این روش کشاورزی نه تنها باعث ذخیره در وقت و پول کشاورز می گردد بلکه با تولیدمحصول بالاتر و با کیفیت تر سود حاصله از محصول نهایی را نیز بالا می برد. گرچه استفاده از روش کشاورزی مکانیزهدر جوامع جهان سوم نیازمند جامع نگری دقیق تری می باشد و باید تمامی جوانب امر به دقت بررسی گردد.

  • علیرضا هادوی

با ورود تکنولوژی‌هایی چون اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی انتظار تغییر و تحول قابل توجهی در آینده خواهیم داشت.

دنیای فناوری کشاورزی یا همان تکنوکشاورزی با استقبال سریعی در حال تغییر و تحول است. آمیختن فناوری با این مقوله باعث شده است که امور سخت کشاورزی به شیوه‌ی خودکار انجام شوند و کشاورزان دانش و بینش وسیع‌تری در خصوص محصولات خود به دست آورند. از این‌رو تکنولوژی همگام با نیازهای کشاورزی و محیط زیست در حال رشد و توسعه است. در ادامه به برخی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فناوری در عرصه‌ی کشاورزی خواهیم پرداخت:

  • علیرضا هادوی

بستر های چاپ سه بعدی شده برای کشت گیاهان بدون خاک

دکترYuichiro Takeuchi  از شرکت Sony Computer Science Laboratories در مقاله ای با نام “هیدروپونیک قابل چاپ سه بعدی: یک خط لوله ساخت دیجیتال برای کشت گیاهان بدون خاک” تجربه خود درباره چاپ سه بعدی محیط کشت گیاهان برای سیستم رشد هیدروپونیک را ارائه داد. اجزای آب کشت های مختلف مانند نازل ها پیش از این توسط محققان چاپ سه بعدی شده اند.

  • علیرضا هادوی

محققان در یک تیم استارت آپی موفق به تهیه و تولید سوپرجاذب زیست تخریب پذیر با فناوری نانو شدند که به وسیله آن دیگر نیازی به آبیاری مداوم گیاهان نیست.

به گزارش پپنا یکی از دغدغه های کنونی در حوزه کشاورزی، آبیاری گیاهان در زمانی است که امکان آبرسانی به آنها وجود ندارد و در مواردی نیز آبیاری بیش از حد گیاه را از بین می برد. 

در همین راستا یک تیم استارت آپی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر درصدد برآمد تا مشکل آبیاری، کوددهی و دربرخی موارد تغذیه گیاه با مواد مغذی را با فناوری نانو مرتفع کند.

  • علیرضا هادوی