هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

هنر کشاورزی مدرن، با کشاورزی سنتی خداحافظی کنید!!

هنر کشاورزی

امروزه با افزایش تقاضای محصولات کشاورزی و کاهش ذخایر آبی، حرکت به سمت روش های مدرن کشاورزی امری مهم محسوب می شود. در این وبلاگ، روش های نوین کشاورزی در ایران و جهان را به شما آموزش می دهیم.

سیستم سرمایشی در گلخانه

دوشنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۴۴ ب.ظ

سیستم سرمایش در گلخانه

شرکت A-SERA جهت تأمین سرمایش گلخانه از 4 متد مطرح زیر استفاده می کند:


1- فن و پد (Fan & Pad)

پدهای سلولوزی توسط پروفیل های مخصوص آلمینیومی در دیوار گلخانه تعبیه می شود. پمپ آب از مخزن مخصوص که در طول گلخانه قرار گرفته آب را به کلکتور بالای پد انتقال می دهد و آب از بالا به صورت یکنواخت بر روی پدها اسپری می شود. فن ها که در وجه مقابل پدها قرار می گیرند هوا را از بیرون به داخل گلخانه هدایت کرده و از میان پدها عبور می دهد که بر اثر خاصیت تبخیری آب پدها تولید سرمایش می کنند و با این روش دمای گلخانه پایین می آید.

2- مه پاش (Fog)

در گلخانه های بزرگ که فاصله زیاد می باشد امکان استفاده از Fan وجود ندارد بنابراین از سیستم Fog استفاده می شود. در این روش از نازل های مخصوص استفاده شده و توسط لوله های فشار قوی در بالای سقف اجرا می شود. پمپ های فشار قوی فشار آب را مابین 70- 80 بار افزایش می دهند و در صورت نیاز به سرمایش آب به شکل مه توسط نازل ها به داخل گلخانه اسپری می شود و تبخیر مه باعث کاهش دما در گلخانه می شود. در این روش به دلیل اینکه احتمال گرفتگی نازل ها بالاست بایستی  آب حتماً از سیستم اسمز معکوس رد شود.

3- تهویه مدرن (Ultra Climate)

هدف از استفاده از این تکنولوژی رساندن دمای گلخانه در ماه های گرم به دمای 24-22 درجه می باشد تا به راندمان بالایی در تولید گلخانه ای رسیده شود. در سیستم سرمایشی از پنجره استفاده نشده و هیچ گونه هوایی از خارج وارد گلخانه نمی شود. هوای خارج توسط پدهای سرمایشی وارد محفظه ای شده و از طریق کانال های تعبیه شده در زیر گاترها وارد گلخانه می شود. بخشی از حجم هوای ورودی به واسطه فن های مستقر در بخش سقف گلخانه به بیرون از گلخانه هدایت می شود که میزان آن توسط سیستم کنترل و اتوماسیون تعیین می شود. قسمت دیگر هوای سیرکوله شده، دوباره به محفظه ورودی انتقال پیدا می کند و این سیکل به دفعاتی ادامه پیدا می کند. دمای موردنیاز گیاه به صورت ایده ال درشب 18 درجه و در طول روز 24 درجه می باشد. با این روش امکان کنترل مداوم و دقیق وجود دارد.

4- سرمایش سقفی (Roof Cooling)

در این روش نازل هایی بیرون از سقف قرار می گیرند، در مواردی همچون فصل تابستان که گرما شدید می باشد این نازل ها سطحی از آب را بر روی شیشه تشکیل می دهند. ایجاد سطحی نازک از آب بر روی شیشه سبب تبخیر سطحی آب بر روی شیشه بیرونی گلخانه شده و باعث کاهش دما در سقف می شود. همچنین جهت کنترل دما و کاهش دما در تابستان سیستم اتوماسیون از پنجره و پرده استفاده می کند که بعث کاهش دما و جلوگیری از آسیب به گیاه می شود که در بخش اتوماسیون به آن پرداخته خواهد شد. همچنین علاوه بر استفاده از سیستم پرده جهت جلوگیری از آسیب دیدگی گیاهان در فصل تابستان استفاده از مل پاشی بر روی سقف گلخانه روش معمولی می باشد که این امر باعث کاهش میزان ورود زیاد اشعه خورشید به فضای داخلی گلخانه می شود.

   

سیستم سرمایشی در گلخانه

  • علیرضا هادوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی